Tanaman padi bakal terjejas teruk

SEORANG pesawah menunjukkan kesan kemusnahan terhadap tanaman padi yang terpaksa ditanggungnya akibat banjir di Jitra, Kedah. - Gambar hiasan


PENDEDAHAN Utusan Malaysia semalam mengenai keputusan ujian makmal terhadap kekeruhan sungai di Kedah akibat pembalakan dan disokong pula oleh pakar dan Jabatan Alam Sekitar (JAS) mengesahkan kebimbangan terhadap ancaman bencana alam di negeri itu.

Pembalakan secara tidak terkawal di Kedah itu tidak sepatutnya berlaku kerana setiap operasi penebangan hutan di kawasan tadahan dan tanah tinggi hanya boleh dilakukan selepas mendapat laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) terlebih dahulu.

Namun, semua prosedur tersebut tidak dituruti menyebabkan Kedah kini bukan sahaja berdepan ancaman bencana alam dalam skala yang besar, tetapi dijangka bakal berdepan dengan masalah kemerosotan hasil pengeluaran padi untuk tempoh jangka panjang.

Kebimbangan mengenai kesan-kesan negatif hasil kerakusan pembalakan dan ditambah pula dengan kegiatan perlombongan dan korek pasir bukan lagi omong kosong kerana Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) sendiri melahirkan kebimbangan.

Ikuti Siri 2 laporan khas hasil penyiasatan wartawan MOHD. ASRON MUSTAPHA dan jurugambar HALIM KHALID yang memberi fokus kepada kesan pembalakan terhadap tanaman padi dan pencemaran sungai yang menjadi sumber air minuman.

Sumber: Utusan

KOMEN:Usaha yang terbaik...

No comments:

Post a Comment